CAS
25 Škoda 706 RTHP SPZ: 2SI 3209
O technice
Cisternová automobilová stříkačka 25 Škoda 706 RTHP se skládá
z podvozku Škoda 706 RTHP s prodlouženou kabinou pro
řidiče a sedm členů osádky, nádrže na vodu, čerpacího zařízení
a účelové karosérie, která tvoří současně skříně pro požární
příslušenství a čerpací zařízení. Čerpací zařízení je tvořeno
odstředivým jednostupňovým pravotočivým čerpadlem
se spirálovou skříní a letmo uloženým oběžným kolem
a s plynovou vývěvou na spálené plyny. Ovládání
čerpadla je mechanické.
Vozidlo je určeno pro silniční provoz i v terénu a je vybaveno
lafetovou otočnou proudnicí a mycí lištou.
Označení CAS 25 Škoda 706 RTHP má následující význam:
CAS - cisternová automobilová stříkačka, 25 - výkon čerpadla
2500 l/min, RTHP - podvozek Rámový, Trambusový,
Hasičský speciál, možnost připojení Předního
náhonu.
Vozidlo je někdy též označované jako trambus. Správně však
termín trambus znamená typu kabiny nákladního automobilu,
kde řidič sedí nad nebo před předními koly.
Označení vozidla podle Řádu strojní služby:
CAS 25/3500/200 - M2R. Jednotlivé symboly mají následující
význam: CAS - cisternová automobilová stříkačka,
25 - výkon čerpadla 2500 l/min,
3500 - obsah nádrže na vody v litrech,
200 - obsah nádrže na pěnidlo v litrech,
M - hmotnostní třída, (střední převyšující 7500 kg,
avšak nepřevyšující 14000 kg),
2 - konstrukce podvozku, (smíšené, automobily určené
k provozu částečně i mimo zpevněné komunikace),
R - rozsah příslušenství (speciální redukované).
Technická data
Rozměry:
|
Délka: 7 500 mm
Šířka: 2 425 mm
Výška: 2 640 mm
Rozchod kol vpředu: 1 880 mm
Rozchod kol vzadu: 1 755 mm
Rozvor: 4 000 mm
Úhel nájezdu vpředu: 32°
Úhel nájezdu vzadu: 17°
Nejmenší průměr otáčení: 16,5 m
|
Počet míst:
|
1 + 7 (nyní 1 + 5)
|
Max. rychlost:
|
85 km/h
|
Hmotnosti:
|
Celková: 13 570 kg
Pohotovostní: 9 200 kg
Zatížení přední nápravy: 5 000 kg
Zatížení zadní nápravy: 9 000 kg
|
Rok výroby:
|
1984
|
Motor:
|
Typ: Š 706
Druh motoru: vznětový, řadový, čtyřdobý, OHV,
kapalinou chlazený šestiválec
Celkový objem válců: 1 1781 cm3
Výkon motoru při 1 900 ot/min: 117 kW
Spojka: suchá kotoučová
Převodovka: 5 stupňů dopředu, jeden vzad,
pomocná pro pohon požárního čerpadla
Spotřeba paliva na 100 km: 30 l
|
Nápravy:
|
Přední: hnací, tuhá s vypinatelným pohonem
a uzávěrkou diferenciálu
Zadní náprava: hnací, tuhá s uzávěrkou diferenciálu
Pneumatiky: 11,00 - 20
|
Požární čerpadlo:
|
Typ: odstředivé, jednostupňové,
hřídel čerpadla je těsněna hnětací ucpávkou
Jmenovitý průtok: 2 500 l/min
Jmenovitý tlak: 0,8 MPa
Otáčky čerpadla: 2 920 ot/min (při 1 600 ot/min motoru)
|
Vývěva:
|
Plynová na spálené plyny, umístěna na výfukovém potrubí.
|
Nádrž na vodu:
|
3 500 l
|
Nádrž na pěnidlo: |
Z výroby 200 l, vzhledem k technickému stavu nádrže
a přiměšovače při koupi vozidla byla nádrž na našem
vozidle odstraněna a nahrazena kanystry s pěnidlem.
|
Odkazy - použitá literatura
OA ARO 240 SPZ: 9S1 0112
O technice
ARO (Auto România) je automobilka zabývající se výrobou
off-roadů sídlící ve městě Câmpulung v Rumunsku. Továrna
vyrobila první terénní automobil, 57 IMS, roku 1957.
Roku 1959 byla zahájena výroba modelu M 59. V roce 1964
se začal prodávat model M 461, který byl určen
na vývoz a prodalo se ho celkem 53 000 kusů do 55 zemí světa.
Od roku 1972 se vyráběla řada ARO 24 v celkem pěti provedeních.
Roku 1980 se začalo s výrobou automobilů ARO 10.
V osmdesátých letech se začaly také montovat dieselové motory
a roku 1989 motory na zemní plyn. V roce 1997 se začalo
s výrobou vojenských vozů ARO Dragon.
Dodnes vyrobila firma 380 000, Většina produkce byla určena pro
export. Společnost ohlásila bankrot roku 2006.
V současnosti je firma v konkurzním řízení.
Příprava prvého vozidla z řady 24, ARO 240, započala roku 1966.
Nový typ měl několik významných a zajímavých vylepšení
uvážíme-li dobu dokončení designu. Karoserie byla úplně nová,
uvnitř byla bezpečnější a více pohodlná. Motor měl obsah
2495 cm3, 83 koní a maximální rychlost
115 - 120 km/hod, spotřebu 13,8 l/100 km.
V roce 1972 firma FORD-EUROPE organizovala test, kde ARO bylo
druhé za Range Roverem a před Jeep-Willis, Ford
nebo Land Rover.
Od začátku byl tento model navrhován ve dvou verzích: karoserie
dvoudveřová s plátěnou střechou (240) a čtyřdveřová
s pevnou střechou (244). Z těchto dvou verzí po malé
úpravě vznikl typ pick-up (242) a další modifikace 243
(plachtu nahradila pevná střecha). Prodloužený pick-up 320
se začal navrhovat v roce 1978 a byl montován výrobcem autobusů
v Bukurešti. Po roce 1989 byla typová řada 24 omlazena montáží
motorů Ford a Peugeot a rozšířena o další typové řady
32 a 33.
Motor:
|
Typ: Benzínový čtyřválec
PHM: special - BA90
Obsah: 2495 cm2
Výkon: 61 kW/ 4200 ot.
Max.rychlost 110 km/h.
|
Pohon:
|
Stálý pohon zadních kol. Přiřaditelný předek, redukce.
Vypínání předních poloos na nábojích – tzn. zvenku vozu.
|
Karoserie:
|
Karoserie uzavřená s plastovou střechou, dvě sedačky
jsou doplněny dvěma sklopnými lavicemi,
celkem 8 míst včetně místa řidiče.
|
Odkazy - použitá literatura
PS 12
O technice
Přenosná motorová stříkačka PS 12 je hasičská stříkačka,
určená pro jednotky požární ochrany. Slouží k provedení zásahu
od vodního zdroje na malé požáry nebo jako čerpadla pro
doplňování cisteren, v sérii pak lze použít i několik stříkaček
pro dálkovou dopravu vody ze stroje do stroje. Vlastní
stříkačku lze přenášet čtyřmi osobami a proto je možné
její nasazení i v obtížném terénu
či u špatně přístupného vodního zdroje.
Je tvořena motorovou jednotkou, odstředivým jednostupňovým
čerpadlem z lehkých slitin, plynovou vývěvou
na spálené plyny a rámem, uzpůsobeným k přenášení
stříkačky a ustavení na pevný terén.
Motor je čtyřválcový, čtyřdobý, zážehový, původně osazený
do Škody 1202, později se montovaly motory ze Škody 1203.
Původně se motor startoval klikou, pozdější verze měly
elektrický 12 V startér. Zapalování zajišťovalo v původním
provedení magneto Scintilla Vertex, později pak běžný
škodovácký rozdělovač. Jako paliva se používá benzínu,
spotřeba paliva je mezi dvěma a třemi litry za hodinu.
Chlazení motoru je kapalinové, dvouokruhové s nuceným
oběhem.
Stříkačka má jedno sací hrdlo o průměru 110 mm se šroubením
a dvě výtlačná hrdla "B" 75 mm.
Hmotnosti:
|
Pohotovostní: 185 kg Základní
(bez PHM): 164 kg
|
Rozměry:
|
Délka: 900 mm Šířka: 603 mm Výška: 835 mm
|
Motor:
|
Typ: Škoda 981 (Octavia Super) Počet válců: 4
Vrtání: 72 mm Zdvih: 75 mm Objem válců: 1 221 ccm
Stupeň komprese: 7,5
Trvalý výkon při částečném zatížení: 25 kW při 3 500
ot/min
Nejmenší tlak mazacího oleje: 80 kPa
Obsah nádrže na palivo: 23 l
Spotřeba při jmenovitém výkonu: cca 11,5 l/hod
|
Čerpadlo:
|
Jednostupňové, odstředivé s plynovou vývěvou
Jmenovitý výkon při sací výšce 1,5 m a tlaku
0,8 Mpa 1200 l/min
Jmenovitý výkon při sací výšce 1,5 m a tlaku
1,2 Mpa 720 l/min
Jmenovitý výkon při sací výšce 7,5 m a tlaku
0,8 Mpa 600 l/min
Max. sací výška: 7,5 m
|
Odkazy - použitá literatura
PS 8
O technice
Přenosnou motorovou stříkačku PS-8 vyráběla Továrna na hasicí
zařízení národní podnik Vysoké Mýto, závod Slatiňany u Chrudimi
od roku 1948 do roku 1964. Byla v podstatě vylepšenou Přenosnou
motorovou stříkačkou typ 262P s výkonem čerpadla
1100 l/min, vyráběnou Továrnou na hasičské stříkačky Václav
Ignác Stratílek ve Vysokém Mýtě v období před druhou
světovou válkou a během ní. Obě přenosné stříkačky jsou
si z vnějšku velmi podobné, PS-8 prostě svůj původ
nezapře. Ostatně na jejím vývoji a výrobě se podíleli
v podstatě stejní lidé. Oproti typu 262P má ale větší výkon
motoru a menší výkon čerpadla.
Přenosná motorová stříkačka PS-8 je umístěna na odpruženém
rámu z ocelových profilů. Rám tvoří v podstatě nosítka,
která slouží k přenesení stříkačky na špatně přístupná místa.
Z dvojice trubek, která slouží jako rám, je možné
vysunout dvě dvojice rukojetí. PS-8 díky tomu umožňuje provádět
hasební zásah i tam, kam se nedostaly hasící automobily
vybavené nepřenosnou stříkačkou.
PS-8 tvořila výzbroj těchto hasičských automobilů:
DVS 8 na podvozku Praga RN, DVS-8 na podvozku Tatra
805 a DA-8 na podvozku Tatra 805. Eventuelně mohla být též
přepravována v jednonápravovém přívěsu PPS-8
Motor je dvoudobý, dvouválcový, řadový motor s označením SM-31
(Stratílek motor o výkonu 31 koní). Je chlazený vodou
nuceným oběhem požární vody z čerpadla. Klikový hřídel
a ojnice je uložena ve válečkových a kuličkových ložiskách.
Zapalování magnetoelektrické magnetem PAL, zapalovací svíčky
PAL 175 se závitem M14x1,5. K přípravě palivové
směsi slouží karburátor Jikov 30 LOH-O-33 a na PS-8
je umístěna nádrž na benzín o objemu 26 litrů. Startování
motoru je ruční, pákou na čelní skříni motoru.
Na hlavě válců je upevněna vývěva, která umožňuje nasátí
vody do čerpadla a je do činnosti uváděna pákou
rozdělovacího kohoutu. Při vysávání bylo přerušeno zapalování
druhého válce a nespálená směs paliva a vzduchu procházela
uzavíracím kuželem přes zpětný ventil do vysávacího zařízení
a současně byl klapkou uzavřen i výfukový otvor
druhého válce. Tím vznikal ve vývěvě potřebný podtlak
a vnitřní prostor vývěvy spojovala trubka s vnitřním prostorem
čerpadla. Vnějším tlakem vzduchu pak byla voda hnána savicemi
do čerpadla. Nejvyšší dosažitelný podtlak plynové vývěvy
je 8 m vodního sloupce.
PS-8 je vybavena dvoustupňovým, vysokotlakým čerpadlem
s typovým označením H 800. Čerpadlo má oběžná kola
naklínovaná na silném hřídeli a stažena maticí.
Na sací straně čerpadla je hřídel uložena v bronzovém
ložisku a na druhé straně u motoru je spojena
přírubou přímo na setrvačník motoru. K utěsnění prostoru
čerpadla slouží provazcová ucpávka s pěti těsnícími kroužky.
Ty se podle potřeby dotahují ucpávkovým kroužkem
a ucpávkovou maticí. K mazání čerpadla slouží tlaková
maznice na skříni čerpadla a k mazání sloužil mazací
tuk 3 od firmy Benzinol n.p.
Na skříni čerpadla jsou umístěny následující měřidla a ventily:
-
Manovacuometr - udává podtlak na sací straně v metrech
vodního sloupce (m v. s.) při sání z volného
zdroje nebo udává tlak při sání z tlakového zdroje
v m v. s. (10 m v. s. = 1 atp).
-
Manometr - udává přetlak na výtlačné straně v m v. s.
-
Výtlačné ventily – slouží k uzavření průchodu vody.
Ve vřeteni výtlačného ventilu byly posuvně uloženy
uzavírací talíře, které na ventilová sedla
přitlačovala pružina.
-
Rozdělovací kohout - jeho pákou se uvádí v činnost
vývěva a zapojuje chlazení motoru. Je umístěn mezi
výtlačnými ventily.
-
Zavodňovací nálevka – po odšroubování její zátky je
možné čerpadlo a savice zalít vodou. Používá se jen
pokud nefunguje vývěva a je umístěna na sacím
hrdle čerpadla.
-
Vypouštěcí zátka - slouží k odvodnění čerpadla po skončení
provozu. Je umístěna na spodní části čerpadla.
Technická data motoru:
|
Vrtání válců: 92 mm
Zdvih válců: 85 mm
Obsah válců: 1142 cm3
Počet otáček: 3000 ot/min
Výkon motoru: 23,12 kW (31 ks)
Palivo: směs benzínu Normal s olejem DT
v poměru 1:20
(1 litr oleje s 20 litry benzínu)
|
Technická data čerpadla:
|
Jmenovité otáčky: 3000/min
Výkon: 800 l/min při 800 kPa
Nejvyšší sací výška: 7,5 m
1x sacích hrdlo 110 (průměr 110 mm)
2x výtlačné hrdlo 75 (průměr 75 mm)
|
Rozměry a hmotnost PS-8:
|
Délka: 850 mm
Šířka: 540 mm
Výška: 850 mm
Hmotnost: 160 kg
|
Odkazy - použitá literatura
DA
12 Avia A 31 SPZ: BE 86-18
O technice
DA12 Avia A 31 se již nenachází ve správě Sboru dobrovolných
hasičů Chrustenice, byl odprodán Sboru dobrovolných hasičů
Vráž. Byl nahrazen CAS 25 Škoda 706 RTHP, která lépe vyhovuje
současným potřebám zdolávání mimořádných událostí.
DA12 Avia A 31 je určen pro přepravu družstva. Dříve byl
nedílnou součástí skoro každé dobrovolné jednotky.
Je koncipován na podvozku Avia A 31, kdy zadní nástavba
je dělena na prostor pro přepravu hasičů a v zadní části
jsou umístěny věcné prostředky požární ochrany včetně přenosné
požární stříkačky PS 12.
Výrobce:
|
Podvozek: Avia - Praha Letňany
Nástavba: Karosa - Vysoké Mýto
|
Označení:
|
DA: Dopravní automobil
12: Výkon čerpadla PS12 1 200 l/min
A 31: Typ podvozku
|
Rozměry:
|
Délka: 5 610 mm
Šířka: 2 230 mm
Výška: 2 675 mm
Světlost: 246 mm
Rozvor: 2 680 mm
Rozchod - přední: 1 624 mm
Rozchod - zadní: 1 544 mm
|
Hmotnost:
|
Pohotovostní: 4 490 kg
Užitečná: 830 kg
Celková: 5 320 kg
|
Ostatní technické údaje:
|
Posádka: 9 osob
Maximální rychlost: 86 km/h
Základní spotřeba paliva: 13,8 l/100 km
Maximální dojezd: 560 km
|
Odkazy - použitá literatura